fbpx

Wstydliwe pytania 

utworzone przez | Maj 17, 2020 | Macierzyństwo

()

Kiedy rozpocząć współżycie po porodzie 

Ciąża i poród istotnie wpływają na pożycie intymne. Problem ze współżyciem pojawia się już w ciąży. Największym błędem jest ukrywanie przed partnerem swoich obaw. Trzeba szczerze i otwarcie o nich rozmawiać. Drugi ważny moment to poród. Po porodzie kobieta potrzebuje czasu na to, aby odzyskać siły i wygoić rany. Często pojawiają się problemy ze współżyciem po porodzie. Kobiety mają obawy, boją się bólu i po prostu się boją . Wszystkie obawy i lęki powinno omawiać się we dwoje i rozwiązywać także razem. Bardzo dużo kobiet boi się pierwszego seksu po porodzie, zwłaszcza, że długi czas odczuwa kobieta ból i dyskomfort. Dochodzi również psychologiczna blokada przed współżyciem, a jest to wynik obniżonego libido. Po prostu kobieta jest zmęczona, obolała i niewyspana. Poziom estrogenów jest niski, więc zainteresowania seksem nie ma. Obawy kobiet przed pierwszym seksem po porodzie dotyczą 

  • Bólu 
  • Szycie krocza lub rana po cięciu cesarskim 
  • Suchość w pochwie 
  • Strach przed kolejną ciążą 

Potrzeba około 6 tygodni, aby można rozpocząć współżycie po porodzie. Czyli dokładnie tyle ile trwa połóg. Dotyczy to tak kobiety po porodzie siłami natury jak i po cięciu cesarskim. Prawdę mówiąc, pierwszy seks po porodzie jest sprawą bardzo indywidualną i decyzja należy tu do kobiety. Zasadnicze znaczenie ma tu samopoczucie kobiety. Są kobiety, które szybciej się regenerują i same mają ochotę, aby wcześniej rozpocząć współżycie. U innych potrzeba znacznie więcej czasu, nawet kilka miesięcy. Ze statystyk wynika, że kobiety decydują się na współżycie 3 miesiące po porodzie. Ważną sprawą jest wizyta kontrolna po 6 tygodniach po porodzie u lekarza ginekologa. Po badaniu ginekologicznym kobieta dowie się, czy rana krocza jest wygojona lub rana po cięciu cesarskim i czy może rozpocząć współżycie. Jeśli odczuwa suchość w pochwie (podczas karmienia piersią to normalne) lekarz poleci preparat łagodzący dolegliwości. 

 

Nietrzymanie moczu po porodzie 

Poporodowe nietrzymanie moczu dotyka połowy kobiet rodzących. Cierpią w ciszy, bo wstydzą się pytać lub w ogóle o tym mówić. Wystarczy, że kobieta kichnie, mocniej zakaszle lub głośniej się zaśmieje i już popuszcza kilka kropli moczu, lub więcej. Za te dolegliwości odpowiadają mięśnie Kegla (mięśnie dna macicy i krocza). Wśród mięśni dna macicy znajduje się jeden bardzo ważny łonowo-guziczny. To on zamyka cewkę moczową, kiedy jest rozluźniony mocz wypływa. Najczęściej na tą dolegliwość narzekają kobiety, które urodziły dzieci duże wagowo-ponad 4 kg lub wieloródki. Jeśli w ciąży kobieta skarży się na zaparcia bardzo prawdopodobne, że po porodzie też będzie cierpiała na tą dolegliwość. Na szczęście istnieje wiele sposobów walki z nietrzymaniem moczu. 

  • Odpowiednia gimnastyka 
  • Systematyczne wzmacnianie mięśni Kegla 
  • Elektrostymulacja dna miednicy 
  • Sposoby farmakologiczne 

Warto wiedzieć 

Już w ciąży warto wzmacniać i uelastyczniać mięśnie dna miednicy. Są zestawy ćwiczeń dla pań ciężarnych, dzięki którym będą mniej narażone na nietrzymanie moczu po porodzie. Dzięki codziennym systematycznym ćwiczeniom skorzystają nie tylko mięśnie, ale także cały poród przebiegnie sprawniej. 

 

Nietrzymanie stolca po porodzie 

Nietrzymanie stolca po porodzie to wyjątkowo przykra dolegliwość. Oprócz nietrzymania stolca dochodzi do nietrzymania gazów, jest to spowodowane uszkodzeniem mięśni zwieracz odbytu. Ta poważna dolegliwość wpływa na życie człowieka i jego psychikę. Leczenie polega na stosowaniu metod poprawiających funkcje zwieraczy na przykład elektrostymulacji, wzmacniających ćwiczeń (biofeedback), zmianie przyzwyczajeń dietetycznych i higienicznych. W przypadku uszkodzenia zwieraczy podczas porodu zwykle stosuje się korektę operacyjną. Dużym ryzykiem podczas porodu wystąpienia tej dolegliwości jest pęknięcie krocza 3 stopnia oraz pęknięcie krocza 4 stopnia. 

Ćwiczenia mięśni Kegla 

Odpowiednio wyćwiczone mięśnie dna miednicy i krocz zapewniają szybszy poród i łatwiejszą regenerację po porodzie. Ćwiczenia polegają na spinaniu i rozkurczaniu mięśni pochwy i odbytu. Najpierw wykonuje się je w krótkich seriach po 5 powtórzeń z czasem, liczba powtórzeń wzrasta do 25. 

Ważne 

Dobrze wyćwiczone mięśnie Kegla to nie tylko łatwiejszy poród, ale także przyjemniejszy seks i profilaktyka nietrzymania moczu, wypadania macicy i pęcherza, a także problemów układu pokarmowego (zaparcia, hemoroidy). Podczas wykonywania ćwiczeń można stosować specjalne ciężarki dopochwowe. Mięśnie Kegla można ćwiczyć wszędzie w samochodzie, w pracy podczas pracy przy komputerze czy podczas karmienia dziecka. Pamiętaj, że podczas ćwiczeń nie powinno się angażować mięśni brzucha. Będąc w domu najlepiej położyć się na plecach, ugiąć nogi w kolanach i położyć stopy na podłodze w odległości 20-30 cm. Jedną rękę położyć na brzuchu (kontrola mięśni brzucha). Zaciskamy mięśnie Kegla, utrzymać 5 sekund i rozluźnić. Po odpoczynku powtórzyć ćwiczenie. Po tygodniu zwiększamy serie ćwiczeń. Napięcie utrzymujemy wtedy 10-20 sekund. Aby ćwiczenia odniosły oczekiwany efekt należy je wykonywać po porodzie 2 do 3 miesięcy. 

Jak bardzo spodobał Ci się artykuł ?

Zostaw swój komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się !

Znajdź Mnie

Follows
Położna Blog Newsletter

Zapisz się do Newslettera a otrzymasz darmowego ebooka!

Zapisz się do newslettera! Bądź na bieżąco! Dzięki zapisowi otrzymasz informację o nowych artykułach na moim blogu! Zapraszam !

Dziękujemy!

Pin It on Pinterest