Drugi trymestr ciąży - Położna Mielec

Drugi trymestr

| 24 Mar 2020 | Ciąża

Drugi trymestr zaczyna się od 14 tygodnia ciąży i trwa do 27 tygodnia. Drugi trymestr ciąży przypada na 4-5 i 6 miesiąc ciąży. Nudności i wymioty powinny ustąpić. Zapotrzebowanie kaloryczne przyszłej mamy wzrasta o 360 kcal. Oznacza to zastąpienie jednej z przekąsek pełnowartościowym posiłkiem. Dziecko buduje układ kostny i zęby (wzrasta zapotrzebowanie na wapń), dlatego trzeba wprowadzić dodatkową porcję nabiału np. szklankę kefiru, jogurtu lub maślanki, 150g białego sera. Jednak aby wapń został przyswojony konieczna jest witamina D (zgodnie z nowymi zaleceniami od drugiego trymestru należy ją przyjmować w dawce ustalonej przez lekarza). Wzrasta także zapotrzebowanie na żelazo. Dobrym źródłem żelaza jest: mięso, jajka, buraki, nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa liściaste, zarodki pszenicy. Aby żelazo lepiej się wchłaniało dbaj o równoczesne spożywanie warzyw i owoców bogatych w witaminę C (papryka, natka pietruszki, cytrusy, sok z dzikiej róży).

Często w drugim trymestrze pojawiają się zaparcia. Wtedy pomóc może:

  • Duża ilość wypitej wody – przynajmniej 2l w ciągu dnia,
  • duża ilość błonnika w diecie – naturalny składnik warzyw, zbóż i owoców,
  • surowy olej np. lniany dodany do sałatek,
  • dokładne gryzienie pokarmu,
  • namoczone śliwki suszone,
  • jogurty i kefiry z bakteriami prebiotycznymi.

Co wzmaga zaparcia?

  • Ciężkostrawne, smażone pokarmy,
  • czekolada, kakao,
  • suche przekąski,
  • spożywanie zbyt dużych porcji naraz.

Najważniejsze w drugim trymestrze ciąży jest:

  • Wykluczenie alkoholu,
  • wprowadzenie 4 posiłków i 1 przekąski,
  • aktywność fizyczna,
  • badanie poziomu cukru we krwi w 24-28 tygodniu ciąży,
  • unikanie soli,
  • kontynuowanie suplementacji jodem,
  • suplementacja witaminą D,
  • zapewnienie odpowiedniej ilości wapnia w diecie,
  • nawodnienie – picie 3l płynów dziennie.

Zostaw swój komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Zapisz się do Newslettera i bądź na bierząco !

Zapisz się do newslettera! Bądź na bieżąco! Dzięki zapisowi otrzymasz informację o nowych artykułach na moim blogu! Zapraszam !

Dziękujemy!

Pin It on Pinterest